söndag 15 januari 2012

Vardag är också en dag..

Helgen är snart slut, det har varit en lugn & skön helg med massa fika sällskap lite här & där!


Charlie har varit ett bra sova barn from 3mån (tror jag) somnat runt 19:00 & vaknat mellan 4:30-7:00 & vill ha välling (tidigare ersättning) för att sen somna om till ca 8:00-9:00. Sen kom en tid då han sov hela nätter ca 3 veckor. Strax innan fyllda sju månader lr när han kom på att man kan rulla över på mage lätt så började dessa jobbiga nätter som nu innehållar vända tillbaka rygg/sida-stoppa i nappen han somnar om. Så fort han kommer över på mage vaknar han till (hjälper inte med kuddar vid rygg/mage) han vaknar till på riktigt & ligger & surrar-leker-snurrar runt vid ca 2:00 Varje natt. Somnar inte om förens han fått kommit upp till oss lr fått lite välling. Man kan få lägga rätt han upp till allt mellan 3-10 gg på en natt.

Man börjar bli väldigt trött nu på att det bökas hela nätterna.. Jag har läst att dom ska klara sig på dagens intag av mat så nattmat ska inte behövas efter 6 månader & Charlie äter bra & mycket, har aldrig varit krångel med det..

Somnar bra på kvällen & bra på dagen så tråkigt att nätterna har blivit lidande!! Läser man på nätet så verkar det vara ganska vanligt med en Bök period mellan 7-9 månader då man bearbetar allt nytt på natten . Vad vet jag? Första barnsmamma som man är, en sak är säker att sova behöver man både som barn & vuxen :) Jag har i alla fall börjat läsa Sova hela natten av Anna Whalegren..Boken är hård lite för hård för mitt tycke men man kan plocka lite bitar ifrån den som passar en.. I natt så tog jag inte upp Charlie till våran säng utan lät han somna om i sin egen efter 1h lägga rätt & klappa på rumpan -trösta-nappen m.m så somnade han om till 6 då fick han Välling sen somnade han om till 9 har inte hänt på läääänge!! Jag kommer fortsätta på att han ska sova i sin säng hela natten (vill ju kunna flytta in han till eget rum sen) & att han ska kunna sova kvar hos andra i familjen utan att ge dom Jobbiga vaknätter..Ska ju vara mysigt att vara hos andra i familjen juuue!!




Hur är era nätter med dom små?




En sak är säker att när det är morgon & den här Goding myser med en då är natten som bortblåst ;)

Kram på er!












3 kommentarer:

  1. Alla barn är ju olika, men sömnproblem brukar dyka upp titt som tätt det första året.
    Oftast pga tillväxtperioder, då det oftast vill äta nattetid trots att de äter bra på dagen.
    Separations faser har de också som påverkar sömnen.
    Tänder är en väldigt vanlig orsak också.

    Allt är övergående brukar jag tänka, man kan bli knäpp av att fundera varför varför varför, ibland är det bättre och låta det vara och vänta ut det.

    SvaraRadera
  2. Snusan somnar oftast på sin filt på golvet sen brukar hon komma upp och lägga sig vid mig ca.02 efter ett par h går hon ner i köket och vaktar så det inte kommer några möss och vid 06 så kommer hon o myser, biter i näsan och vill ha upp oss i typ 10 min sen somnar hon om ;) det är våran unge de, haha

    SvaraRadera
  3. Ja Jessica det är vell så..hoppas det blir bättre! Är väldigt varierande nu :/ haha Linnea inte lätt det där ;) just nu är Daniel & släpper in henne eftersom kvällsmaten serveras åtta ;)

    SvaraRadera